Wouter Driessen  |   Art Director & Designer  |   06 2328 2321   |  hallo@wouterdriessen.nl

LinkedIn  |  Behance  |  Dribbble

EEN PASSEND LOGO IN VIER STAPPEN

 

"EEN LOGO ONTWERPEN,

HOE GAAT DAT IN Z'N WERK?"

Deze vraag wordt me regelmatig gesteld. Bij veel mensen leeft de misvatting dat het een black box is: stop er een briefing in en een tijdje later komt er een logo uit. Of zijn bang dat de klant weinig grip heeft op het resultaat. De werkelijkheid is dat het ontwerptraject transparant is en overzichtelijk is. Op deze pagina zet ik mijn aanpak uiteen in vier stappen.

BRIEFING

STAP 1

Het ontwerp van een logo vertelt iets over het bedrijf of product waar het voor staat. Het is de visuele vertaling van de bedrijfsmissie. De stevige letters van een banklogo zeggen 'stabiliteit' en het schildje ernaast visualiseert 'zekerheid'. Essentieel dus om helder te krijgen wat het logo moet vertellen.

Daarom ga ik samenzitten met de klant. De klant legt uit wat het bedrijf of product doet en hoe ze zichzelf zien. En ik vul samen met de klant mijn digitale vragenlijst in. Alle informatie uit dit gesprek vormt het startpunt van het ontwerpproces.

CONCEPT EN SCHETSRONDE

STAP 2

Nu duidelijk is wat het logo moet vertellen kan de eerste ontwerpronde beginnen. Ik bedenk verschillende manieren om de missie van de klant te visualiseren en werk ze uit in in verschillende stijlen 

Meestal zijn deze digitale schetsen nog in zwart/wit. Want een goed logo werkt ook zonder kleur. Tegelijk voorkomt dit dat een keuze wordt gemaakt op basis van kleur. In deze fase draait het namelijk om concept en vorm. Deze verzameling logo's en ideetjes gaat in de vorm van een presentatie naar de klant voor een eerste feedbackronde.

VERDIEPING EN UITWERKING

STAP 3

De klant heeft inmiddels de eerste voorstellen bekeken en daaruit een ontwerp-richting gekozen.

De volgende stap is om deze richting verder uit te werken. Zo 'trechteren' we vanuit een groot aantal opties met iedere stap verder terug om uit te komen op dat ene perfecte logo. Tijdens de tweede ontwerpronde maak ik op basis van feedback van de klant variaties op de gekozen logo-richting. Daarbij hoort ook een kleurstudie

Deze variaties gaan richting klant voor een tweede feedbackronde.

STAP 4

FIJNSLIJPEN EN OPLEVEREN

Het logo is nu bijna klaar. De laatste opmerkingen van de klant worden verwerkt en definitieve kleurkeuzes zijn toegepast. Daarna wordt het logo nog een keer helemaal nagelopen tot alle ankerpuntjes op de juiste plek staan.

 

Daarna wordt het logo opgeleverd aan de klant in alle gewenste bestandsformaten en is het klaar voor gebruik.

Benieuwd hoe JOUW logo er uit ZOU zien?

Ben jij op zoek naar een logo voor je bedrijf of product? Laten we dan eens praten! Gebruik de contactgegevens hieronder.

Ik stuur je dan alvast het vragenformulier om je te helpen om jouw wensen helder te krijgen. Uiteraard zonder verdere verplichtingen.

CONTACT

Wil je kennismaken, praten over een project of samenwerking. Prima plan!

Voor koffie of thee zonder verdere verplichtingen kun je contact opnemen via telefoon of e-mail.

 

 

Ik hoop je snel te spreken.

Of gebruik het contactformulier hiernaast.

Art Director & Designer

hallo@wouterdriessen.nl

06 2328 2321

LinkedIn profiel

KvK: 73501085

Waterstede 133

Maarssen

(vlakbij Utrecht)

Wouter DRIESSEN